אבני הכוחות – בבתי הספר

שילוב אמנויות בבית הספר

תכנית "אבני הדרך אל ההצלחה" הינה תוכנית יחודית לשילוב אמנויות ופיתוח יצירתיות, שפותחה והותאמה עבור בתי ספר ומשתלבת בפעילות החינוכית ערכית.

התוכנית מסייעת להקנות לתלמידים כלים יצירתיים  לתיפקוד טוב וחיוני ביום יום ובפרט במצבים מאתגרים בהם עליהם להתמודד עם פחד קושי או אתגר.  זוהי דרך יצירתית הזמינה לכל אחד תוך מענה מקיף לצרכיו הייחודיים של כל תלמיד ותלמידה במסגרת הכיתה.  העיסוק באמנות ויצירה מאפשר לבטא רגשות עמוקים ולתפקד באופן מלא יותר. האפשרות לבטא חלקים פנימיים יכול לחולל שיפור בחיים. נושא זה נוגע לכל אדם וילד בשלב מסויים בחייו. דרכה של האמנות כביטוי יצירתי מסייעת לתלמידים לבנות חוסן נפשי ובפרט במצב משברי.

למי מיועדת התוכנית

התוכנית פותחה עבור תלמידים מכיתות א – ו ומתנהלת במסגרת של 24 מפגשים חד שבועיים. בכל מפגש משתתפים עד 12 תלמידים. הפעילות מתקיימת במסגרת בית הספר בשעות הלימודים.

מטרת התוכנית

להוות קרש קפיצה לחיזוק תחושת יכולת ההתמודדות עם אתגרים קשיים או פחדים והאמונה ביכולת הבחירה בטוב לקיחת אחריות אישית ותחושת שייכות.

פיתוח מיומנויות חברתיות ואסטרטגיות למידה. הבאת כישורים טבעיים לידי ביטוי, מיצוי, והעצמה.

הקניית כלים לחיזוק החוסן הרגשי להתמודדות עם מצבי משבר ולחץ, מצבי קיצון, תסכול או כעסים. נטרול פרדיגמות חוסמות והעלאת הדימוי העצמי.

התכנית מאפשרת מגוון צורות של ביטוי אישי יצירתי תוך התייחסות לצרכיו הייחודיים של כל תלמיד בקבוצה.

מבנה התוכנית ב 3 שלבים:

א. העצמה- כלים פרקטיים לזיהוי החוזקות, הכישורים, האהבות והרצונות. להעצים אותם ולהביאם לידי ביטוי בסביבה תומכת מכילה מאפשרת ומעצימה.

ב. חיזוק תחושת מסוגלות ולקיחת אחריות, התלמידים מקבלים כלים להרגלים מקדמים ומיטיבים, להתנהלות עצמית מסודרת, יעילה ומועילה וכן מגלים בעצמם מיומנויות חברתיות ואסטרטגיות למידה.

 ג. יצירה אישית וקבוצתית מתוך אמונת התלמיד ביכולת הביטוי היצירתי ויכולתו ליצור שינוי.

פרטי אבני הדרך:

אהבת הטבע והסביבה

תקשורת שיתוף תמיכה ושיתוף פעולה

בריאות הגוף ואיכות חיים

סיפור דרך.

ספורי אבנים.

מבנה סיפור

משחקי אבנים- חוקים. בניית משחק.

אופטימיות חשיבה חיובית מלימון ללימונדה

סולם ההצלחה מכשולים שבדרך

התמודדות

ביטוי אמנותי

זיכרון וגעגוע

ברכה תפילה תקווה הודיה

מטרות חזון משאלות

אתגרים


הקדמה

אני אפתח בוידוי. הדבר העיקרי שאני מבקשת להביא איתי אל התלמידים הוא את נסיון החיים שלי.  נסיון מקצועי בתור מחנכת כיתה ומאמנת אישית וגם נסיון אישי בתור מי שאובחנה עם סרטן ועברה תהליך להעצמה עצמית ושינוי נקודת מבט, במהלכו גיליתי דרך אחרת, דרך לגילוי חוזקות אישיות ולהגברת יכולת הובלה ואמונה.

בדרך הזו אני רוצה לשתף אתכם.

הרצאת מבוא לשיטת אבני הכוחות

בהרצאה "אבני הכוחות" אציג את סיפורי האישי ובו 7 אבני דרך שגיליתי במסע אל האושר והמימוש העצמי . איך הצלחתי לצאת ממשבר וטיפול קשה בסרטן בעזרת שינוי נקודת המבט, באופטימיות וביצירתיות. איך הפחד הפך לדחף איך אלה הפכו ליצירה וציור בכלל ואבנים בפרט כדרך הממלאת את עולמי בצבעים.  במסע הריפוי הצלחתי לגלות את הייעוד האמיתי שלי בחיים.

המשתתפים בהרצאה יעשירו את מגוון דרכי ההתמודדות הזמינים עבור כל אחד ואחת מהם בדרכים חיוניות ויצירתיות לפתרון כל קושי או אתגר בחיים.

המשכה של ההרצאה הינה סדנה בה כל אחד יגלה את אבן הזוהר שלו ויצור אותה.

למה זה מתאים לילדים?

                        כל אחד בכל גיל חווה לעתים פחד, קושי או אתגר. אבני הכוחות הן כלי זמין להתמודדות כי הן

                        מזכירות לילד יכולות שקיימות בו. הילד מקבל עידוד ודחיפה למצוא בתוכו את הכוחות בעזרת

                        יצירתיות, דמיון, כוונה ואמונה.

איך זה עובד?

עם אמונה, אבנים והרבה צבעים – הכל אפשרי!

בכל אבן זוהר יש ציור בעל משמעות וכוונה כברכה ותזכורת למציאות רצויה. האבן פועלת כקמע מחזק שמזכיר בכל מגע או מבט בו, את האיכות שבו טענתם אותו.

תקציר ההרצאה למבוגרים

הבסיס לרעיון אבני זוהר החל כבר בשנת 2010, כשחקרתי בעבודת התזה לתואר שני M.Ed  את תרומתו של הביטוי היצירתי ככלי להתמודדות עם געגוע בעקבות אובדן אדם קרוב.

חקרתי את משאבי ההתמודדות של האבלים ואת השפעת עיסוק באובדן בכלל ושילוב פעילויות יצירתיות בפרט בכדי להעשיר את מאגרי ההתמודדות הקיימים.

האובדן משפיע באופן משמעותי על הרגשות והם קשים בעוצמתם. הכאב רב וקיים קושי להסתגל למצב החדש, לייסורי הנפש מתווספת חוסר תקווה ומצוקה, תחושת געגוע קשה. כאן נכנסת האמנות ככלי רגשי בעל כוח.

הפורקן הרגשי הינו משמעותי. העיסוק באמנות ויצירה מאפשר לבטא רגשות עמוקים במטרה להתמודד עם מציאות האובדן ולתפקד באופן מלא יותר. האפשרות לבטא חלקים פנימיים יכול לחולל שיפור בחיים. נושא זה נוגע לכל אדם וילד בשלב מסויים בחייו.

דרכה של האמנות כביטוי יצירתי של האדם בונה חוסן נפשי. יש לזכור שאדם הנתון במשבר מבקש לשוב אל מצבו הקדם משברי.

פעילויות אלו קצרות טווח, מביאות הקלה מידית, אם כי לא מפיגות את היגון. הכלים היצירתיים הם כחיסון מוקדם, התערבות טיפולית מעצימה (של האדם בכוחות עצמו) והתערבות חיצונית על ידי מתן עזרה. חשוב להציע גירויים ליצירתיות ופעילויות הכוללות ביטוי יצירתי בתחומים שונים, כגון כתיבה יצירתית, דמיון מודרך, שירים וסיפורים.

האמנות הינה ככלי ביטוי יצירתי להתמודדות עם חוויות ורגשות בתחומים השונים. מעצימה את יכולתנו לפתח תקשורת בלתי מילולית לתוך עצמנו ומתן ביטוי אישי לרגשותינו.

כל אדם יכול לבחור איך ייצא מהמשבר- מחוזק ועם יכולת התמודדות טובה יותר בחיים או לחילופין כמו שנכנס.

לכל פרט יש צרוף יחודי של משאבי התמודדות במצבי לחץ. המאגר הזמין של דרכי ההתמודדויות בהתאם לסוג האיום וחומרתו.יש המעדיפים לעשות משהו פעיל. יש המעדיפים לפעול באופן מושכל (לחפש מידע והבנה). אחרים מחפשים ביטוי רגשי, ויש כאלו המסתמכים על אמונה בכוח עליון. יש הפונים לחברה כדי להעזר, יש הנעזרים בדמיון וביצירתיות.אין דרך אחת לכל אדם ולכל גיל יש צרופים שונים של ערוצי התמודדות זמינים.

ככל שהמגוון רחב יותר כך תהיה התמודדות יעילה יותר.

לפי מודל גש"ר מאח"ד (אלון ולהד) קיימים דפוסי התמודדות אלו:

  1. באמצעות הגוף – הסגנון הינו פסיולוגי, הביטוי פיזי, תחושות גופניות, הרפיה, תרגול גופני, מדיטציה, לעיתים תרופות הרגעה, החזרת הגוף לאיזון באופן מותאם.
  2. באמצעות השכל- קוגניציה באמצעות תהליכי חשיבה והגיון, אסטרטגיות של איסוף מידע, פתרון בעיות, בניית תוכנית, למידה מניסיון, חיפוש חלופות, סדרי עדיפויות.
  3. באמצעות הרגש- ביטוי רגשי (בכי, צחוק, צער, כעס), בקשת עזרה מהזולת, ביטוי לא מילולי כגון ציור, קריאה, כתיבה, שיחה, יצירה, שיתוף, הקשבה ותמיכה. חשוב לתת לגיטימציה לתחושות ורגשות תוך גילוי רגישות. נסיון לשמור על שליטה רגשית (ניהול הרגשות תורם) מה שאנו אומרים לעצמנו, ביטוי מילולי לרגשות.
  4. בעזרת המשפחה – אהבה, תמיכה…
  5. באמצעות אמונות – ערכים, משמעות, תחושת ייעוד ושליחות, הגשמה עצמית, תקווה, פסימיות או אופטימיות, מיסטיקה, שימוש בטקסטים ועוד.
  6. התמודדות חברתית – השתייכות לקבוצה, קבלת תפקיד, עבודה בקבוצה, משחקי חברה.
  7. התמודדות באמצעות דמיון – דמיון, הומור, חלימה בהקיץ, פעילות יצירתית, משחק, חשיבה רב כיוונית, אילתור, הסחת דעת, דמיון להרגעה והרפיה, לכושר המצאה.

התמודדות יעילה = התמודדות פעילה – גיוס משאבים חיצוניים ופנימיים.

האדם מטפל במצב הלחץ כלשעצמו וברגשות הקשים הנוצרים בעטיו בעת ובעונה אחת – התמודדות מוצלחת מאפשרת לעבור את המשבר ואף לחזק את הערכה העצמית.  פעילות המעוגנת במציאות תורמת לראייה של העובדות ומפעילה כוחות נוספים ודרכי תגובה אלטרנטיביים.

לאמנות שימושים רבים. נקודת מבטו של האומן – הינה מדיום של ביטוי. אמנות כמכשיר המאפשר לסמל רעיונות ורגשות מורכבים בשפה שרירותית שיש לפרשה, יכולה להעלות את המורל ולהרגיע את הנפש. העברת הרעיון או המושג בשפה אוניברסלית מסוימת. הפירוש של השפה תלוי מאוד בנקודת המבט ובהקשר של הצופה. יש לה כוח ריפוי.

פתיחת דרכי תקשורת בלתי מילולית לתוך עצמנו אל המקום הראשוני הבסיסי הטבוע בנו כבני אדם. ביטוי אישי לרגשותינו ולצרכינו. העיסוק מאפשר "פרוק הגנות" ולהעלות מתוכנו תכנים לא מודעים דרך היצירה. תהליך היצירה מבוסס על ההכרה בכך שמחשבותינו ורגשותינו נובעים מהלא מודע המורכב ברובו מדימויים ולא ממילים. נקודת המוצא לכולנו יש יכולת פנימית ליצירתיות ורצון לבטא את עצמנו.

דרך ביטוי אמנותי מתאפשר מרחק מסוים מהחוויה עצמה שבה עוסקים ומהרגשות שעשויים להיות כרוכים בה, מרחק שמאפשר ליצור את הדיאלוג החדש שיעזור להתמודד ולתפקד באופן מלא יותר. כך יכול להתחולל שינוי ושיפור בחיי היום יום לתהליך צמיחה וגדילה אישית. אמנות היא שפה להבעת העולם הרגשי ולא רק להשגת תוצאה אמנותית. איכות התוצר אינה המטרה כי אם תהליך היצירה והתבוננות בה.

היכולת של התהליך לחבר אותנו לעולמות פנימיים ולהבין אותם.

כל זה מתאפשר בסדנת יצירת אבן זוהר אישית או קבוצתית.

תקציר ההרצאה לילדים

ההשראה ליצירה מתבססת על ספר הילדים שלי "אבני הכוחות של הדר", אותו גם איירתי. בספר, הדר מצליח לצאת מאתגרים שונים בעזרת הדמיון, היצירתיות ושינוי נקודת המבט. הוא גילה את אבן הכוחות שלו כשברח מטיפול אצל רופא שיניים ויצא לטיול בסביבה. אבני הכוחות הזכירו להדר יכולות שקיימות בו. הוא עודד גם אחרים למצוא בתוכם את הכוחות להתמודדות עם פחד, קושי ובעיה. בעזרת כוונה אמונה וצבעים הכל אפשרי.

הספר יצא לאור גם במהדורה בשפה הערבית.

סדנא להכנת קמע "אבן זוהר"

ביצירת אבן זוהר כלולים ערכים רבים וביניהם ביטחון עצמי, שיתוף, נתינה ועזרה לזולת, קיימות, בריאות ואיכות חיים, התמודדות, עשיה, אחריות ועוד.

כל משתתף יכין קמע אישי לברכה ולתזכורת למציאות רצויה. בכל פעם שיראה או יגע באבן יזכר במחשבה מעצימה ומחזקת. התוצר איכותי מרשים ומשמעותי.

  • הפעילות מותאמת מטרה, מבוססת על ערכים חשובים, מעוררת השראה, רוגע, אופטימיות, חווייתית ומרגשת.
  • כל אחד יכול! גם ללא כשרון לציור.
  • לנרתעים מציור –אצייר עבורכם את קווי המיתאר.

הסדנה יכולה להיות מתמשכת או חד פעמית:

  1. תוכנית של 15 מפגשים (קורס שיעור שבועי שנתי )

מפגשי יצירה בני שעה כל אחד. 

הנושאים קשורים להעצמה אישית, כישורים חברתיים, תקשורת מקרבת, חיזוק וחוסן להתמודדות עם אתגרים וקשיים, בניית סיפור, הודיה וברכות לאירועים, הכנת משחקי אבנים, יצירת תמונת אבנים כערכים במסגרת, מוצרים שונים כגון מוביילים, ועוד.

בכל מפגש נלמד ונעמיק בהיבטים יצירתיים מעצימים בתחום ספציפי, ניצור נבטא ונשתף בקבוצה.

מחיר: 300 ₪ למפגש (לא פחות מ 12 מפגשים)

  • סדנת אבן זוהר כמפגש חד פעמי

ניקח אבן ונכניס בה זוהר. נעשה זאת באמצעות משפטי השראה או ציור.

התוצר משמעותי איכותי ויפייפה.

הפעילות כשעה.

מחיר: 50- 110 ₪ למשתתף  תלוי בכמות המשתתפים.

לסיום:

⸎ תוכן פרוייקט אבן זוהר הוא מקורי, מעניין ומרגש מאוד.

⸎ כל אחד במקום ובזמן שבו הוא נמצא בחייו יצור את האבן המתאימה לשלב ולאנרגיות בו הוא נמצא.

⸎ הפעילות יכולה לבוא כביטוי של אושר או כהתמודדות עם משבר: כל  אחד מהמקום שלו.

⸎ עוצמת הסדנה מזמנת התנסות בתחום היצירתיות והאמנות לכן מהנה מאוד וגורמת למשתתפים הרגשה ש"זכו".

⸎ בנוסף- זו אפשרות לפעילות מתוכננת מראש וניתן להזמין:  ערבי תרבות, חגיגות יום הולדת, ערבי נשים, או הורים וילדים ועוד.

⸎ יש באפשרותי להתאים את הפעילות לקהל מגוון מגילאי גן ועד הגיל השלישי.

אתר: http://www.zmor.co.il

דף נחיתה: https://landing.studio-deshe.com/zohar-mor/טלפון: 052-3662521        מייל: zohar@zmor.co.il           בגוגל: זוהר מור אבן זוהר:

עם התגית: , , , , , , , , , , ,
פורסם ב-כללי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

להזמנות, התייעצות,
ולכל שאלה - נשמח לפנייתך
בטלפון 052-3662521
או באמצעות הטופס »»