5 השלבים להתמודדות עם משגה חברתי

כישורים חברתיים הינם מכלול מיומנויות חברתיות המאפשרות לנו לענות על הצורך המאוד ראשוני להיות אהודים ומקובלים על סביבתנו החברתית, תוך יצירת קשרים בין-אישיים ברמות קרבה שונות.

משגה חברתי הוא מצב בו התנהגות חברתית מסוימת שלנו מעוררת כלפינו תגובות שליליות מצד הסביבה החברתית. תגובות אלה יכולות לנוע מכעס, תוקפנות, לעג ובוז ועד התרחקות ובידוד חברתי של ממש. 

אצל ילדים  תהיה זו לרוב התנהגות לא מכוונת ולעיתים אף בלתי נשלטת, שתוצאותיה עלולות להקשות על מצבו חברתי של הילד ועל המשך התפתחות תקינה של כישוריו החברתיים. 

ילדים בעלי קשיים בתחום החברתי ימצאו עצמם לא פעם מופתעים לנוכח תגובות חבריהם, מוריהם, אחיהם או הוריהם לפעולה החברתית בה נקטו. התערבות ותיווך של מבוגר תוך הקניית כלים המאפשרים זיהוי, הבנה ותיקון המשגה, הינם קריטיים לילד החווה סיטואציות שכאלה.

טכניקת 5 השלבים

בעבודתי כמאמנת לילדים, לנוער ולמבוגרים, אימצתי טכניקה אפקטיבית מאוד לשימוש בעת מצב של משגה חברתי, בו הילד מתקשה לזהות ולהבין את הפעולות שעשה ואשר הובילו לתגובה הסביבתית אליו.
דרך המעבר על 5 השלבים אנו מאפשרים להם את הבנת הקשר בין הסיבה והתוצאה בהתנהגות החברתית ובתגובות של אחרים אליה, ומקנים להם את הדרך ללמידה ושיפור המיומנויות החברתיות.
יתרונה של טכניקת 5 השלבים היא בכך שהיא טכניקה של התערבות מלמדת, תומכת, ולא שיפוטית. על ידי כך שאנו מצביעים על המשגה, מסבירים את הנזק שהוא גורם, ומלמדים את הגורם הסיבתי לו, אנחנו פועלים למנוע השנות שלו תוך שאנחנו מקנים כלים לבחירה בין אופציות חברתיות אפשריות בהן ניתן יהיה לנקוט בסיטואציות דומות בעתיד.

אלה הם 5 השלבים :

1. בקשו מהילד לספר ולהסביר מה קרה. הנחו וכוונו אותו לעשות זאת בסדר כרונולוגי של הארועים – מה קרה קודם, מה בהמשך וכיצד הסתיים.

2. בקשו מהילד לנסות ולזהות מה היתה ההתנהגות שלו שהשפיעה על השתלשלות הארועים.
זהו השלב בו אנו מבקשים מהילד לנסות ולזהות את המשגה החברתי שעשה. זהו חלק חשוב ומעניין ולפעמים הילד לא מסוגל לקבוע מתי והיכן נעשה המשגה או שפרשנותו אינה מדויקת.

3. עזרו לילד להבין מהו המשגה האמיתי שעשה. דונו במשגה ובתגובות חברתיות אלטרנטיבות.
שימו לב להמנע מצמד המילים "היית צריך" והחליפו ב: "יכולת…" . בכך תתרמו להדגשת קיומן של אפשרויות התנהגותיות שונות מהן ניתן לבחור בכל סיטואציות חברתיות, ואת כוחו של הילד לבחור מבינהן.

4. צרו סיפור חברתי קצר עם לקח או יעד דומים לזה שבמשגה. כשהפתרון בו דומה לפתרון שנדרש היה בארוע אותו תאר הילד.

5. צרו עם הילד שעורי בית חברתיים בכדי לאפשר לו ליישם ולהפנים את שלמד.
הנחו את הילד להשתמש במיומנות שלמד במסגרת אחרת ולספר לכם על כך. בכך תגרמו לו לחפש הזדמנויות ליישם את המיומנות החברתית שלמד.

חשוב: לא תמיד תזכרו או תספיקו לעבור עם הילד על כל השלבים – אל תוותרו, המשיכו ועקבו אחר התנהלותו החברתית ובמקרה הצורך חזרו שוב על הטכניקה.

במאמר הבא אביא לכם דוגמא שתמחיש את השימוש בטכניקה בחיים האמיתיים.
הצטרפו אלי לעמוד הפייסבוק (»») ותוכלו להיות מעודכנים לכשיפורסם.

~ ~ ~

עוד על טיפוח כישורים ומיומנויות חברתיות »»

אם זיהיתם קושי חברתי אצל ילדיכם, אם עולות שאלות או תרצו להתייעץ, אשמח לעמוד לרשותכם »»

שלכם,
זוהר מור

עם התגית: , , , , , , , , , , , , , ,
פורסם ב-מאמרים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s